طرز تهیه 17 نوع سالاد متفاوت و خوشمزه

چهارشنبه 13 آذر 1398
20:55
ساناز رحمانی

واژه «سالاد» از کلمه ایتالیایی «insalata» به معنی خوراکی یا غذای شور گرفته شده است. این نوع غذا برگرفته از یک شیوه غذایی رومی بود که در آن زیتون، تربچه و دیگر سبزیجات را در نمک، روغن یا سرکه شور می‌گذاشتند و همراه غذای اصلی یا به شکل پیش‌غذا میل می‌کردند، اما از ابتدای قرن پانزدهم میلادی، سالادها کم‌کم به شکل امروزی خود درآمد.

در کل، «سالاد» غذا یا پیش‌غذایی است که از ترکیب سبزیجات مختلف همراه با چاشنی‌هایی مانند سرکه، سس، نمک، فلفل و... سرو می‌شود. سالادها معمولا سرد هستند و ممکن است مواد غذایی دیگری مانند تخم‌مرغ، حبوبات پخته، گوشت، پنیر و... نیز به آنها اضافه شود که در این صورت ارزش تغذیه‌ای آن بیشتر می‌شود و می‌توان به‌عنوان غذا نیز آن را میل کرد.

سالاد‌های خوشمزه و روش تازه نگه داشتن آن‌ها

7 توصیه برای حفظ تازگی و تردی کاهو

1) هنگام خرید، کاهوی سالم و تازه را انتخاب کنید.
2) پس از بازگشت به منزل، فورا برگ‌های کاهو را جدا کنید و با آب فراوان بشویید.
3) چند دقیقه‌ای برگ‌ها را در آبکش بگذارید تا آب اضافی‌شان خارج شود سپس با دستمال خشک‌کن کاملا آنها را خشک کنید.
مجددا برگ‌ها را در پارچه دیگری بپیچید و در کیسه بدون منفذ بگذارید.
4) برای اطمینان از جذب رطوبت باقی‌مانده می‌توانید یک تکه نان خشک نیز در کیسه بگذارید.
5) کیسه را در قسمت جامیوه‌ای یخچال قرار دهید.
6) برای حفظ شادابی برگ‌های کاهو حتی تا یک هفته، پس از شستشوی کامل، برگ‌ها را در ظرفی از آب و کمی سرکه سفید بگذارید و بدون آبکشی، آنها را خشک کرده و مطابق نکات ذکرشده در یخچال نگهداری کنید.
7) می‌توانید پس از خرید کاهو و جدا کردن برگ‌ها، آنها را در کیسه پلاستیکی بگذارید و کیسه را مانند بادکنک باد کنید. در آن را گره بزنید و به مدت طولانی در جامیوه‌ای یخچال نگه دارید.

ارزش غذایی سالاد

سبزیجات مهم‌ترین ترکیبات سالادها هستند که فیبرهای موجود در آنها به عملکرد مطلوب سیستم گوارشی کمک می‌کند. اسیدفولیک یا ویتامین B9 موجود در برگ‌های سبز نقش مهمی در حفظ سلامت قلب و عروق، پیشگیری از افسردگی و مقابله با اختلالات حافظه دارد. این ویتامین همچنین برای خانم‌هایی که قصد بارداری دارند بسیار ضروری است زیرا مانع بروز ناهنجاری‌های سیستم عصبی جنین می‌شود. علاوه بر این، سبزیجات منابع غنی ویتامین‌ها، کلسیم، آهن و دیگر ریزمغذی‌های مفید هستند که کنار مقدار فراوان آب به حفظ شادابی و سلامت بدن کمک خواهند کرد.

همچنین مصرف روغن‌های سالم همراه سالاد در تامین امگا 3 بدن موثر خواهد بود. البته میزان پروتئین و چربی‌های دریافتی از طریق خوردن سالاد با توجه به افزودن گوشت، تخم‌مرغ، پنیر، حبوبات و... متغیرخواهد بود.

برای تازه نگه داشتن سالاد چه کار کنیم؟

اگر قصد دارید سالاد آماده را چند ساعت در یخچال نگه دارید و همچنان از طراوت سبزیجات آن لذت ببرید، یک نکته مهم را باید رعایت کنید؛ کاهش رطوبت. حتما این پرسش برایتان پیش می‌آید که قبل از خرد کردن سبزیجات به خوبی آب اضافی را گرفته‌اید؟ اما باید بدانید سبزیجات، خوراکی‌هایی هستند که مقدار زیادی آب دارند و حتی اگر پس از شستشو نیز کاملا خشک شوند، باز هم زمانی که خرد شوند رطوبت خواهند داشت. بهترین ترفند برای رفع این مشکل استفاده از دستمال کاغذی است. پس از اینکه سالاد را در ظرف مورد نظر ریختید، دستمال کاغذی روی مواد بگذارید. اگر ظرف بزرگ است از 2 یا 3 دستمال استفاده کنید و بهتر است دستمال‌ها را تا کنید تا بلافاصله خیس نشوند.

نکته ظریف دیگر اینکه علاوه بر رطوبت، هوا نیز می‌تواند شادابی سبزیجات را از بین ببرد. برای مقابله با آن، پس از گذاشتن دستمال کاغذی، اگر ظرف سالاد دردار است،در آن را ببندید. در غیر این صورت یک کیسه فریزر را روی ظرف بکشید تا سالادتان در معرض هوا نباشد.

برای سالاد میوه هم اگر قصد دارید پیش از مصرف آنها را تکه و آماده کنید، برای اینکه رنگ میوه‌ها به‌خصوص سیب و گلابی تغییر نکند همه را در ظرفی پلاستیکی بچینید و روی آنها آب سرد بریزید. قبل از مصرف میوه‌ها را در آبکش بگذارید تا کاملا آب اضافی خارج شود. استفاده از ظروف دربسته برای نگهداری این سالادها در یخچال هم ایده خوبی است.

سالاد‌های خوشمزه و روش تازه نگه داشتن آن‌ها

سالاد گوشت

مواد لازم:
•فیله گوشت گوساله: 250 گرم
روغن زیتون: 3 قاشق سوپ‌خوری
چغندر قرمز خردشده: 2 عدد
عدس پخته: 1 و 3/1 پیمانه
آبلیمو: 2/1 قاشق سوپ‌خوری
نعناع تازه خردشده: 8 برگ
پنیر فتا: 120 گرم
نمک و فلفل: به مقدار دلخواه
کاهو: به مقدار دلخواه

طرز تهیه
1.فر را با دمای 190 درجه سانتی‌گراد گرم کنید. روغن را در ماهیتابه بریزید و گوشت آغشته به نمک و فلفل را با شعله نسبتا بالا حدود 7-6 دقیقه حرارت دهید تا هر دو طرف گوشت کمی طلایی شود. سپس گوشت را از ماهیتابه بردارید و 12 دقیقه در فر بگذارید.
2.در همین ماهیتابه تکه‌های چغندر را 10 دقیقه حرارت دهید و اگر لازم است کمی روغن بریزید.
3.سپس به آن کمی نمک و آب اضافه کنید و در ظرف را بگذارید تا چغندرها پخته و نرم شوند. در این فاصله، درون ظرف دیگری عدس، آبلیمو، 2 قاشق روغن زیتون و نعناع را مخلوط کنید. فیله گوشت را از فر بیرون آورید و پس از اینکه کمی خنک شد، برش بزنید. گوشت و سبزیجات را به دلخواه در بشقاب بچینید و پنیر را روی آنها بپاشید.

سالاد کینوآ با سبزیجات

مواد لازم:
•کینوآ پخته: 4 لیوان
خیار ریز خردشده: 1 عدد
پیازچه خردشده: 3 شاخه
بلوبری یا زغال‌اخته خشک: 1 فنجان
بادام بوداده: 1 لیوان
گشنیز خردشده: 1 لیوان
کدو مسما: نصف یک عدد
روغن زیتون یا روغن هسته انگور: به مقدار دلخواه
خردل، پاپریکا، دارچین و سرکه سیب: به مقدار دلخواه
نمک و فلفل: به مقدار دلخواه

سالاد‌های خوشمزه و روش تازه نگه داشتن آن‌ها

طرز تهیه
1.دارچین، پاپریکا و خردل را روی کدوی نیم‌شده بپاشید و در فر با دمای 190 درجه سانتی‌گراد حدود 30دقیقه بگذارید.
2.پس از اینکه آن را از فر بیرون آوردید، بگذارید خنک شود و سپس برش بزنید.
3.همه مواد را در ظرفی مخلوط و روغن، سرکه سیب، نمک و فلفل را به دلخواه اضافه کنید. به این ترتیب سالادتان آماده خواهد بود.

سالاد دریایی

مواد لازم:
•گندم سیاه: 1 لیوان
عصاره مرغ یا سبزیجات: 2 لیوان
روغن کانولا: 1 قاشق مرباخوری
میگو یا ماهی: 450 گرم
خیار حلقه‌شده: 1 عدد
نخود: 225 گرم
رازیانه تازه خردشده: 1 بوته
ترب ریز خردشده: 120 گرم

مواد لازم برای سس سالاد:
•روغن زیتون: 1 قاشق سوپ‌خوری
سرکه سفید: 1 قاشق سوپ‌خوری
خردل: 1 قاشق چای‌خوری
سبزی معطر: 2 قاشق سوپ‌خوری
نمک و فلفل: به مقدار دلخواه

سالاد‌های خوشمزه و روش تازه نگه داشتن آن‌ها

طرز تهیه:
1.عصاره مرغ یا سبزیجات را به جوش بیاورید. یک قاشق چای‌خوری روغن اضافه کنید و در قابلمه را بگذارید و اجازه دهید 10 دقیقه بجوشد.
2.سپس گندم سیاه را در آب بریزید تا با حرارت ملایم به مدت 1 ساعت پخته شود.
3.در این فاصله گاهی گندم‌ها را هم بزنید. میگو یا ماهی را با مقدار خیلی کمی روغن در ماهیتابه بریزید و روی حرارت متوسط بگذارید تا پخته شود.
4.مواد اولیه سس را در ظرف دیگر کاملا با هم مخلوط کنید. سپس در ظرف مورد نظر ماهی یا میگو، گندم و دیگر سبزیجات را مخلوط کنید و سس را به آن بیفزایید.

سالاد سزار؛ مکزیک

سالاد‌های خوشمزه و روش تازه نگه داشتن آن‌ها

این سالاد در واقع بومی مکزیک است، نه ایالات متحده. کاهو رومی، پنیر پارمیزان، نان تست سوخاری و تخم‌مرغ آبپز اجزای اصلی این سالاد هستند که با چاشنی‌های مختلف مانند آبلیمو، روغن زیتون و... مزه‌دار می‌شود.

سالاد کلم؛ آمریکای شمالی

پیش‌غذای بسیار موردعلاقه نه‌تنها در زادگاه خود، بلکه در دیگر کشورهاست. کلم، هویج و پیاز همراه سس مایونز کمی شیرین، ترکیبات اصلی این سالاد است و معمولا همراه ‌هات‌داگ یا همبرگر سرو می‌شود.

سالاد سیب‌زمینی؛ آلمان

یکی از دستورهای سنتی و البته بسیار ساده آشپزی آلمانی سالاد سیب‌زمینی است که البته سیب‌زمینی پخته، خردل و سرکه اجزای اصلی آن را تشکیل می‌دهند.

پانزانلا؛ ایتالیا

سالاد‌های خوشمزه و روش تازه نگه داشتن آن‌ها

نخستین بار در قرن شانزدهم میلادی این سالاد در فلورانس تهیه شد که مهم‌ترین مزیت آن، مقرون به‌صرفه بودن است. همه مواد اولیه این سالاد ارزان و در دسترس هستند؛ نان تست‌شده، گوجه‌فرنگی، پیاز و خیار.

سالاد کالیفرنیا؛ ایالات متحده

این سالاد ترکیبی از شوری، شیرینی و تردی است. مواد اولیه آن شامل سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی، تکه‌های ماهی آزاد، میگو و میوه‌هایی مانند گریپ فروت، آووکادو یا آناناس می‌شود.

سالاد کاپرزه؛ ایتالی

سالاد گوجه‌فرنگی همراه پنیر موتزارلا، روغن زیتون و ریحان یکی از پرطرفدارترین انواع سالاد در این کشور است که تهیه آن هیچ زحمتی ندارد.

سالاد فاتوش؛ لبنان

کاهو، پیاز و گوجه‌فرنگی ترکیبات اصلی این سالاد را تشکیل می‌دهند. ویژگی این سالاد به دلیل وجود سماق به جای سرکه به‌عنوان چاشنی در آن است.

سالاد یونانی

سالاد‌های خوشمزه و روش تازه نگه داشتن آن‌ها

بی‌شک یکی از پرمصرف‌ترین سالادها در دنیا، سالاد یونانی است که از پنیر فتا، گوجه‌فرنگی، زیتون، فلفل، مرزنگوش و... تهیه می‌شود.

سالاد پاریسی

این سالاد فرانسوی واقعا ساختار این کشور را دارد. پنیر سوئیسی، ژامبون، کاهو، تخم‌مرغ آبپز و قارچ همراه با سس خردل ترکیبات اصلی این سالاد هستند.

سالاد گوجه‌فرنگی؛ مراکش

این سالاد، پایه سالادهای آفریقایی است که به آن خیار، پیاز و جعفری اضافه می‌شود و سس آن نیز ترکیبی از پاپریکا، زیره و آبلیمو است.

سالاد مکزیکی

این سالاد رنگارنگ، بومی آمریکای لاتین است که از لوبیا سیاه، آووکادو، ذرت و گوجه‌فرنگی تشکیل شده و سس آن نیز معمولا شامل لیموترش، ماست و گشنیز می‌شود.

سالاد تاکو؛ تگزاس

این سالاد خوشمزه ترکیبی از گوشت گوساله چرخ‌شده، گوجه‌فرنگی، پنیر چدار، سس سالسا و سس گوآکاموله (نوعی سس با پایه آووکادو) است که مقدار زیادی کاهو دارد. البته به جای گوشت می‌توان برنج یا لوبیا نیز به آن اضافه کرد.

سالاد ماکارونی؛‌ هاوایی

آنچه در وهله اول یک غذای ایده‌آل برای بچه‌ها به نظر می‌رسد، سالاد ویژه جزیره‌ هاوایی است. در تهیه این سالاد، ماکارونی‌های فرمی به سس خامه‌ای و کمی شیرین آغشته شده و در صورت تمایل سبزیجاتی مانند پیاز، هویج یا فلفل دلمه‌ای نیز به آنها اضافه می‌شود. به خاطر داشته باشید خوشمزگی این سالاد به سرد بودن آن است.

سالاد الویه؛ روسیه

سالاد‌های خوشمزه و روش تازه نگه داشتن آن‌ها

این سالاد خوشمزه نخستین بار در سال 1860 میلادی توسط لوسین اولیویه، سرآشپز بلژیکی- فرانسوی رستورانی معروف در روسیه تهیه و پس از آن پای ثابت منوی رستوران‌های روسیه، اکراین و ایران شد. تقریبا می‌توان از همه مواد غذایی موجود در یخچال برای تهیه این سالاد استفاده کرد؛ مرغ، خیارشور، سیب‌زمینی، هویج، تخم‌مرغ، کالباس، نخود‌فرنگی و... که همگی به سس مایونز آغشته می‌شوند.

طرز تهیه مربا زرشک
طرز پخت و تهیه گراتن مرغ و بادمجان
طرز تهیه نودل سبزیجات یک غذای چینی ساده و خوشمزه
پلو ؛ کته یا آبکش
طرز تهیه ی دلمه برگ مو حلقه ای یا قالبی مرحله به مرحله

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان


[ بازدید : 801 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به ساناز و سانیا است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]